top of page

Sommarsolståndet

Det börjar dra ihop sig till sommarsolstånd. Jag tycker mer om att fira detta än att fira Midsommar eftersom solståndet har en större betydelse för mig än själva folkfesten. Folkfesten innehåller traditioner som majoriteten inte minns varför de finns. Det är rituellt, precis som julen. Men för mig har sommarsolståndet även en djupare betydelse, nämligen att ljuset vänder.

Så varför vill jag fira detta? Att vi går mot mörkare tider igen? Jo, tiden innan midsommar är underbar men jobbig tycker jag. Ogräset växer. Gräset växer. Myggorna växer. Myrorna bygger bo. Hela naturen är i ett maniskt tillstånd och producerar mer än vad någon behöver.

Innan midsommar ska jag skörda alla vilda örter. Jag ska plantera allt som behövs för hela året och rensa undan ogräs så det odlade får ett förskott. Ända sedan snön började smälta har jag sprungit runt och försökt få ordning på allt. Men efter sommarsolståndet får jag en stunds välförtjänt ledighet.

Utvalda inlägg
Titta in snart igen
När inlägg har publicerats hittar du dem här.
Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Inga taggar än.
Följ oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page