top of page

Hardcore sömnad!

Ett riktigt häftigt sömnadsprojekt skulle ju vara att sy ett tält. Jag längtar verkligen efter att göra ett. Jag vet inte om jag någonsin kommer kunna göra det, men jag har både tid och råd att drömma! I helgen ska jag till medeltiden och det är tältsäsong, så det kommer finnas tillfällen att gå runt och titta på folks lösningar. Det är också otroligt spännande att se folks lösningar när det gäller sov, tvätt av människa och kläder, samt matförvaring och matlagning.

Ett tält består ofta av en hög fyrkantig ram som kläs med ett formsytt tyg. Det är ofta rundat på kortsidorna så det rymmer sovplatser och ena långsidan går att spänna ut till ett soltak. På medeltiden la man otroligt mycket vikt vid sovplatsen. Man markerade noga att man slapp sova på marken. Därför känns det fint att bygga textila rum inne i tältet som skyltar med hushållets vapen, kläder och bonader. Jag brukar inreda med kistor och talgljus för att förstärka känslan att vara på resa och känslan av att mina ägodelar är mina skatter.

Att leka medeltid handlar om en känsla för mig. Jag sätter mig själv i en annan värld. Och textilerna tar mig dit.

Utvalda inlägg
Titta in snart igen
När inlägg har publicerats hittar du dem här.
Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Inga taggar än.
Följ oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page